چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
دوشنبه 11 مرداد 1395
نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر شعر ایران برگزار شد
غنچه‌پور: تعالی هنر مجسمه‌سازی با ترسیم چشم‌انداز هدفمند و برگزاری سمپوزیوم به رشد کارهای گروهی کمک می‌کند.
نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر شعر ایران برگزار شد

هنرنامه؛ یکی از شرکت کنندگان نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی سردیس مفاخر شعر ایران ضمن تاکید بر ضرورت ترسیم چشم‌اندازی هدفمند برای رسیدن هنر مجسمه‌سازی به ایده‌آل جهانی، گفت: در حال حاضر حمایت‌های مختلفی از مجسمه‌سازی می‌شود که می‌تواند برای مجسمه‌ساز انگیزه ایجاد کند و حس رقابت را در آنها به وجود آورد اما نیاز به جهت‌دار شدن حمایت‌ها بیش از هر مساله‌ای احساس می‌شود.

بیژن غنچه‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان زیباسازی شهرداری تهران و در حاشیه نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر شعر ایران، در خصوص توجه به ابعاد مختلف هنر مجسمه سازی از سوی مسئولان اظهار کرد: هر هنری تا مورد حمایت قرار نگیرد نمی‌توان به رشد و توسعه آن امیدوار بود و مجسمه سازی هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: در حال حاضر حمایت های مختلفی از مجسمه سازی می شود که می تواند برای مجسمه ساز انگیزه ایجاد کند و حس رقابت را در آنها به وجود آورد اما نیاز به جهت‌دار شدن حمایت‌ها بیش از هر مساله‌ای احساس می شود.

غنچه پور با اشاره به حمایتی که سازمان زیباسازی شهرداری تهران از این هنر در اشکال گوناگون اعمال می کند، گفت: خوشبختانه سازمان زیباسازی نگاه مطلوبی به مجسمه سازی دارد و این نگاه در صورتی به ایده‌آل می‌رسد که چشم‌اندازی هدفمند برای آن ترسیم و اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون توجه به هنر مجسه‌سازی، معطوف به کارهای سفارشی شده است و این هنر در هر زمانی که یک سیستم مالی و اجرایی قدرتمند وارد عمل شد، موفق شد تا در میان سایر هنرها، خودی نشان دهد؛ به عنوان مثال مجسمه‌هایی که از فردوسی یا دیگر مفاخر ایرانی در میادین بنام شهرهای بزرگ قرار داده شده، به این دلیل بود که بنیاد ملی مفاخر ایران این جای خالی را حس کرده بود، در غیر این صورت شاید این مجسمه‌ها هیچ‌گاه در این میادین قرار نمی‌گرفتند.

به گفته غنچه پور، همواره وجود یک رکن سرمایه‌دار و قدرتمند برای پررنگ شدن هنر مجسمه‌سازی مورد نیاز است و این مساله به قدری رایج شده که غالب مجسمه‌سازان، در موارد معدودی به ساخت آثاری بدون وجود سفارش و طرح قبلی اقدام می‌کنند.

این شرکت‌کننده با بیان اینکه پیش از این سمپوزیوم، با ساخت چند اثر، در چند مجموعه نمایشگاهی شرکت کرده بود، اظهار کرد: اغلب نمایشگاه‌ها حاصل کارهای فردی هستند و در کمتر موردی با مجسمه‌هایی که حاصل خلاقیت چند هنرمند به صورت همزمان باشد، برخورد کرده‌ایم.

وی که از یکی از شاگردان خود در ساخت سردیس انتخابی‌اش در این سمپوزیوم دعوت به کار کرده بود، عنوان کرد: حال با اقدامی که سازمان زیباسازی شهرداری تهران با برگزاری این گونه سمپوزیوم‌ها به عمل آورده، بستری را فراهم کرده تا عده‌ای هنرمند و مجسمه‌ساز با انجام کار گروهی، آثاری را خلق کنند.

غنچه‌پور در تشریح برخی آثار خود که در میادین شهرها نصب شده، گفت: مجسمه صائب تبریزی در یکی از پارک‌های تبریز و مجسمه صوفی ارزی در شهر ری که از جنس برنز و به طول 4 متر ساخته شده و همچنین ساخت یک یادمان سنگی در زندان قصر به طول 3 متر، از جمله آثاری است که در اماکن عمومی نصب شده است.

گفتنی است در نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر شعر ایران، قرعه ساخت سردیس مهدی اخوان ثالث به نام این شرکت کننده افتاده است.

 



سمپوزیوم مجسمه     مجسمه سازی                                    

مطالب دیگر این گروه
گزارش افتتاحیه نمایشگاه جنایت و مکافات برنده ایرانی مدال برنز سه سالانه پوسترهای صحنه ای بلغارستان جایزه دوسالانه جهانی پوستر مکزیک 2016 برای ایران چهارمین سمپوزیوم مجسمه‌ سازی دفاع مقدس اجرای پرفورمنس «آتش بیار» در گالری آریانا هشتمین دوسالانه بین المللی یونایتد دیزاینز ساخت المان های یادمان دفاع مقدس اعتراض یک نقاش به نمایشگاه کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران پروژه هنری «کوچ رو» به آفریقای جنوبی می‌رود ششمین نمایشگاه فروش آثار هنری «گروه فرا» در باغ موزه هنر ایرانی
مطالب مرتبط
چهارمین سمپوزیوم مجسمه‌ سازی دفاع مقدس نمادین شدن شهرها با ساخت مجسمه در میادین ساخت سردیس مفاخر ایران بیشترین سهم نقاشان از مستند‌های جشنواره هنرهای تجسمی فجر نشست مجسمه سازی معاصر در هنرستان پسران مجسمه‌ سازان و شهروندان در رویداد هنری بهارستان میوه ها به روایت 32 هنرمند نقاش و مجسمه ساز اختتامیه هفتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران بررسی مجسمه شهری از سه دیدگاه بازدید علی مرادخانی و مجید ملانوروزی از سمپوزیوم مجسمه سازی تهران