جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶
دوشنبه 11 مرداد 1395
نمادین شدن شهرها با ساخت مجسمه در میادین
یکی از شرکت کنندگان نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی سردیس مفاخر شعر ایران با تاکید بر استفاده از مجسمه سازی در میادین گفت: مجسمه سازی این قدرت را دارد تا یک نشانه برای معرفی شهرهای بزرگ باشد؛ لذا پرداختن به آن یک ضرورت است.
نمادین شدن شهرها با ساخت مجسمه در میادین

هنرنامه؛ محسن ناصریان در گفتگو با خبرنگار سازمان زیباسازی شهرداری تهران در خصوص تحولاتی که در سال‌های اخیر نسبت به مجسمه سازی در شهرها صورت گرفته اظهار کرد: در سال های اخیر نگاه بسیاری از مردم و مسئولان به مجسمه سازی تغییر کرده است اما هنوز ایران در مقایسه با سایر کشورها به جایگاه واقعی مجسمه سازی نرسیده است.

وی که ١٨ سال است فعالیت مجسمه سازی را به صورت جدی ادامه می‌دهد، گفت: در غالب کشورهای دنیا مجسمه‌ها از نظر پیکربندی و حتی جنس ساخت، نوع دیگری هستند؛ به عنوان مثال هنوز در ایران ساخت مجسمه با جنس برنز رایج نشده در حالی که غالب مجسمه های دنیا در میادین اصلی از جنس برنز هستند.

ناصریان با بیان اینکه مجسمه ها قابلیت و قدرت معرفی شهرها را به تمام دنیا دارند، گفت: به عنوان مثال بسیاری از مردم برج ایفل را تداعی کننده پاریی و برج آزادی را تداعی کننده تهران می دانند و این مثال به تنهایی می تواند قدرت و تاثیر مجسمه را مستند کند.

وی در ادامه اظهارات خود به تفاوت کار بر روی سردیس مفاخر جدید و قدیم هم اشاره کرد و افزود: مشکلی که کار را برای مجسمه ساز در ساخت سردیس مفاخر معاصر ایجاد می کند این است که اغلب وراث یا بازمانده هایی از همان نسل شاعر یا مفاخر دیگر کشور به دلیل معاشرت با آن هنرمند، یک تصور ظاهری دارند که از مجسمه ساز هم انتظار دارند مطابق آن تصویر عمل کند.

ناصریان افزود: از این رو مجسمه ساز ممکن است در حین ساخت، چندین بار این کار را تغییر دهد و مجبور به تغییر جزییات به دفعات شود.

وی تاکید کرد: البته این مساله برای کارهایی مانند یادمان شهدا کمی راحت‌تر است اما زمانی که کار محدود به یک شخص محدود می‌شود، کار را دشوارتر می‌کند.

ناصریان در پاسخ به این سوال که آیا اثری خلق کرده است که در شهر اجرا شده باشد یا خیر، گفت: مجسمه شهید نواب در فرهنگسرای نواب و مجسمه ای از چهره شهید مدرس در تقاطع اتوبان مدرس و حقانی با ارتفاع ٥ متر از نمونه کارهای شهری من است.

وی در پایان برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی را فضای مناسبی برای آشنایی مردم با ساخت سردیس‌ها و همچنین آشنایی و تبادل تجربیات بین مجسمه‌سازان قدیم و جدید دانست و گفت: بطور کلی این گونه گردهمایی‌ها به عنوان یک کار فرهنگی حتی در حد اندک هم تاثیرگذار است و مثبت ارزیابی می‌شود.

گفتنی است قرعه ساخت سردیس قیصر امین‌پور به نام این شرکت‌کننده افتاده است.



سمپوزیوم مجسمه     مجسمه سازی                                    

مطالب دیگر این گروه
گزارش افتتاحیه نمایشگاه جنایت و مکافات برنده ایرانی مدال برنز سه سالانه پوسترهای صحنه ای بلغارستان جایزه دوسالانه جهانی پوستر مکزیک 2016 برای ایران چهارمین سمپوزیوم مجسمه‌ سازی دفاع مقدس اجرای پرفورمنس «آتش بیار» در گالری آریانا هشتمین دوسالانه بین المللی یونایتد دیزاینز ساخت المان های یادمان دفاع مقدس اعتراض یک نقاش به نمایشگاه کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران پروژه هنری «کوچ رو» به آفریقای جنوبی می‌رود ششمین نمایشگاه فروش آثار هنری «گروه فرا» در باغ موزه هنر ایرانی
مطالب مرتبط
چهارمین سمپوزیوم مجسمه‌ سازی دفاع مقدس نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر شعر ایران برگزار شد ساخت سردیس مفاخر ایران بیشترین سهم نقاشان از مستند‌های جشنواره هنرهای تجسمی فجر نشست مجسمه سازی معاصر در هنرستان پسران مجسمه‌ سازان و شهروندان در رویداد هنری بهارستان میوه ها به روایت 32 هنرمند نقاش و مجسمه ساز اختتامیه هفتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران بررسی مجسمه شهری از سه دیدگاه بازدید علی مرادخانی و مجید ملانوروزی از سمپوزیوم مجسمه سازی تهران